Amiga Boing Amiga 600 Amiga Klub Forever
ÚvodAmiga Klub Forever + Czech PowerPC User GroupBazarKomunitaOdkazyMail


Zdravím vás, moji přátelé Amigisté! Nejdříve vám všem samozřejmě upřímně přeju jen to nejlepší v tomhle aktuálním devítkovém roce a věřím, že se i nadále budem setkávat na těchto i jiných báječných Amigáckých stránkách!

Možná jste si dali nějaké novoroční předsevzetí, i když všichni víme, jak těžko se plní:-) Já osobně jsem si pár věcí předsevzal - a jedna z nich vás snad potěší:-) Chtěl bych totiž i nadále pokračovat ve své překladatelské tvorbě a tudíž vám tady všem poctivě slibuju, že udělám maximum pro to, abyste si občas mohli přečíst překlad nějakého zajímavého článku či rozhovoru.

No a jaxte si již určitě odvodili z nadpisu, začínám pěkně zostra - překladem rozhovoru s jednou z největších legend Amigy! To, co je Chris Huelsbeck pro Amiga hudbu, to je Eric Schwartz pro Amiga animaci! Pravda, on je ten rozhovor půl roku starý, byl uveřejněn 7. května 2008 na AROS Show u příležitosti vydání animace "Still Alive", vytvořené Ericem jako pocta Amize. Já jsem na tenhle rozhovor bohužel narazil úplně náhodou teprve před Vánocemi na Proberově portálu...

Věřím, že i přes toto faux-pas si můj překlad rádi přečtete, už jen qůli tomu, že Eric o Amize mluví vždy pěkně a navíc ji stále aktivně při své práci využívá! Tak pěkné počtení a pokoukání na Ericovy animace:-)




Zdroj : AROS Show
Datum uveřejnění : 07. 05. 2008 :-)
Překlad : pecaN (07. 01. 2009:-))

Ahoj Ericu, jsem opravdu rád, že sis našel čas na pokec. Jsem tvým velkým fanouškem už od svého dětství, tedy od 80. let, a těší mě, že stále vytváříš animace. Mohl bys nám pro začátek říct něco o sobě a své práci?

Jmenuju se Eric Schwartz a v současnosti jsem ilustrátor na volné noze. Myslím, že dál to není třeba rozvádět.


Mezi Amigisty jsi vždy měl spoustu fanoušků díky svým animacím, podpoře Amigy a postavičce Amy the Squirrel - Veverka Amy. Já osobně jsem měl hrozně rád Aerotoons, které jsi stvořil v 80. letech. Tvoje aktuální animace "Still Alive" ("Stále naživu"), kterou je možno zhlédnout na YouTube, je velmi inspirující. Co tě vedlo k tomu, abys ji vytvořil?

Všechno to začalo, když jsem uslyšel skladbu "Still Alive", kterou složil Jonathan Coultron pro závěrečnou seqenci hry "Portal". Ironií je, že tu hru jsem si ani nekoupil ani nehrál, ale soundtrack jsem si pořídil:-). V písni "Still Alive" zpívá počítač (coby záporný hrdina v té hře) o své porážce, které se však snaží tvrdě vzdorovat a odmítá ji přijmout. A právě tohle mi hodně připomnělo situaci kolem Amigy a jejích uživatelů. Přemýšlel jsem víc a víc, jak by asi animace s tématikou Amigy do téhle skladby zapadla - a zrodil se nápad, který se mi natrvalo usadil v hlavě, dokud jsem ho neuskutečnil!

Vyzkoušel jsem spoustu různých postupů a metodu pokus-omyl při designu téhle animace. Můj hlavní cíl byl pracovat rychle, protože tvorba 3minutové animace s vokály, které jsou synchronizované s pohybem rtů, by zabrala měsíce nebo dokonce roky, pokud bych na to byl sám! Nakonec jsem zvolil mix mezi 3D a kreslenou animací, abych z černobílé animace vytřískal maximum! Vím, že by to mohlo vypadat ještě o něco lépe, ale na druhou stranu, takhle jsem tu animaci dokončil za necelé dva měsíce.

pozn. pecaN : Přiznávám, že jsem si myslel, že o Veverce Amy slyším úplně poprvé, ale když jsem zabrowsil na Aminet a zhlédl nějaké Ericovy animace, zjistil jsem, že už jsem ji právě v některých těchto animacích viděl - jen jsem už za tu dobu zapomněl, že se jmenuje Amy, bylo to už tááák dávno:-( A přitom ji vytvořili ve studiu Walta Disneyho už v roce 1929 jako náhradu za nějakou myš Minnie! Poté prošla docela HODNĚ brutální proměnou a v roce 1989 ji objevil Eric Schwartz - údajně jediný člověk, který nakreslil Amy přesně tak, jak ona sama chtěla být nakreslena! - no a když se podíváte na ty dva přiložené obrázky, myslím, že se jí ani divit nebudete:-))




Hlavní hrdinkou animace "StillAlive" je "postavička" Amigy. Máš s ní ještě nějaké plány?

Momentálně žádné konkrétní plány nemám, ale určitě bych s ní ještě chtěl v budoucnu pracovat, protože jsem do jejího designu a Lightwave objektů vložil velké úsilí.


Plánuješ nějaké další animace?

Tak na to vpodstatě můžu odpovědět stejně jako na předchozí otázku. Rád bych vytvářel animace jen tak pro radost, jaxem byl zvyklý dříve... Jde jen o to, abych si na to našel dostatek volného času a hlavně abych měl pořád nějakou inspiraci. A také se musím neustále učit pracovat s novějším animačním softwarem na novějších systémech.


Jakou Amigu jsi použil při tvorbě animace "StillAlive"?

A4000T s MC68060, CybergraphX 64 grafickou kartu, 128MB Ram a 9GB harddisk. Tuhle krásku stále používám pro většinu grafiky, kterou dělám, no a vypomáhám si i Pegasosem2 s MorphOSem, mám i MACka a "linuxový" laptop.


Jaký software používáš při tvorbě animací?

Na "Still Alive" jsem použil následující kousky:

Photon Cel Animator - velmi starý, ale stále užitečný program na synchronizování audio stop s pohybem rtů)
Lightwave 3D v5 - modelování a rendering trojrozměrných částí animace)
Disney Animation Studio - dvojrozměrná část animace)
DeluxePaint 4 AGA - pro přídavné extra animace a závěrečné úpravy)
Axiom ANIM Workshop - konverze animací mezi různými formáty)

Pro finální výpočet a uložení animace jsem použil MACka, ale většina Amig by to zvládla přehrát taky, takže hledám způsob, jak vytvořit i Amiga verzi "Still Alive"

pozn. pecaN : Tak tohle už samozřejmě neplatí, viz odkaz na Amiga a Pegasos verzi animace na konci článku.

Při tvorbě většiny svých "klasických" původních animací jsem hodně používal program Movie Setter od firmy Gold Disk, díky němuž se daly vytvářet opravdu komplexní animace se zvukem, a který neměl žádně velké nároky na množství paměti a místo na harddisku.


Sleduješ i nadále dění kolem Amigy?

Nesleduju to asi tolik, jak bych pravděpodobně měl, ale pokusím se.


A co si myslíš o jejím současném stavu?

Myslím že pořád se okolo ní točí spousta šikovných lidí, kteří odvádějí dobrou práci, ale určitě je na tom celkově špatně. Doufám, že komunita najde cestu ven z této mizérie.


Kdyby sis zítra měl koupit "novou" Amigu, jakou bys ji chtěl mít?

Moje zkušenosti s hardwarem typu Pegasose a také s emulací mi ukázaly, jak silná a rychlá může Amiga a Amiga-like operační systémy být, když jimi nakrmíme výkonný procesor a dáme jim dostatek RAM paměti, což dnes splňuje i low-end hardware. Nezáleží mi nějak zvlášť na tom, jaký hardware používám, hlavně když funguje! Ale opravdu rád bych viděl nějaký Amiga-like operační systém, který by se stal silnou alternativní platformou s dobrou softwarovou a vývojářskou základnou, jakou mají třeba různé distribuce Linuxu. Už několikrát jsem na různých místech zmínil, že podle mě má největší šanci na úspěch AROS, díky své otevřené architektuře.


Vzešlo vůbec něco z akce "Amiga Grasssroots Campaign", kterou jsi inicioval před několika lety?

Během těch let jsem svůj obrázek "Survivor" (přeložil bych jako "Přeživší Amiga" - pozn. pecaN) viděl použitý na mnoha různých místech, ale nic ambicióznějšího z toho nevzešlo a ani já osobně jsem se už do něčeho podobného nepouštěl.

pozn. pecaN : Tak tohle je stejný případ jako Veverka Amy! O téhle Ericově iniciativě jsem slyšel úplně poprvé a přitom je to už DVANÁCT (!!!) let a byla to tak báječná myšlenka! Eric nakreslil tuhle "Amigopostavičku Survivor" a pustil ji do světa se zhruba tímto vzkazem na své webové stránce :



Tohle je takový malý pokus jak dostat platformu Amiga do podvědomí lidí:
1. Někde si tenhle obrázek sežeňte (stáhněte z této webky, z Aminetu, od kámošů...)
2. Vytiskněte ho nebo nechte natisknout na tričko
3. Ty obrázky hoďte na svůj web, rozvěste ve škole, v práci, kdekoliv, noste to tričko co nejvíc
4. Když se vás lidi na ten obrázek zeptají, zodpovězte jim jejich dotazy a řekněte jim, proč preferujete Amigu ( a prosím snažte se nelhat, nepřehánějte ani se nepouštějte do sporů PC vs Amiga)

Pokud se vám můj obrázek nelíbí, můžete ho klidně nahradit nějakým svým oblíbeným. Smyslem téhle akce je, aby se Amize dostalo tolik pozornosti, kolixi zaslouží. Můj obrázek "Survivor" má symbolizovat večného ducha Amigy jako počítače i komunity jejích uživatelů - ale pouze těch, kteří nezradili! Nemám nejmenší tušení, co od Amiga Grassroots Campaign můžu čekat, ale byl bych rád, kdyby se "Survivor" objevil třeba někde tam, kde bych to ani nečekal. Hodně štěstí, vyznávejme dál naši víru!



Stvořil jsi Kitty, maskotku AROSu. Proč ses rozhodl použít zrovna postavičku kočky?

Vzpomínám si, že jsem byl přímo dotázán, jestli bych nenakreslil kočičku, takže ode mě tenhle nápad nevzešel.


A po celou tu dobu také Kitty zůstala maskotem AROSu. Ale zatím máme jen několik jejích obrázků v různých pózách. Uvažoval jsi o tom, že bys třeba někdy jen tak náhodou nakreslil ještě pár jiných jejích portrétů?

Opět musím zdůraznit, že je to jen o tom, jaxi najít si volný čas při svém normálním pracovním vytížení, ale uznávám, že to bych teda opravdu mohl.


AROS ušel od počátku svého vývoje ohromný kus cesty. Zkusil jsi v poslední době některou z jeho aktuálních verzí?

Sleduju jeho vývoj se zájmem, plánuju ho totiž jako jeden z několika operačních systémű, které chci mít na svém laptopu. Hlavně doufám v možnost 680x0 emulace a samozřejmě chci také spouštět kompatibilní systémově napsané programy z "původní" Amigy. Tohle by okamžitě postavilo AROS na úroven AmigaOS4 a MorphOSu nebo ještě před ně - tedy alespon podle mě.


Vždy se mi moc líbilo, že postavička Sabriny z tvého online komiksu "Sabrina - online" je fanynkou Amigy. Myslíš že se v tomto komiksu někdy objeví i Kitty?

Tak tohle mě nikdy předtím nenapadlo, ale je to možné.


Můžeš nám popsat, jak vlastně Sabrina vzniká?

Každá epizoda vzniká samozřejmě nejdřív jako nápad v mé hlavě a já ho hned zhruba načrtnu na papír. Kreslím většinou ručně - tužkou nebo tuší, a k tomu dopisuju texty. Na závěr to všechno naskenuju na Amigu a v Personal Paintu od firmy Cloanto dodělám závěrečné úpravy a titulky. Grafiku zkonvertuju do formátu vhodného pro web a pak to uploadnu - Sabrinu updatuju každý měsíc.


Na čem v současné době pracuješ?

Starám se o několik webových stránek, z nichž největší prioritu má Sabrina Online. Navíc dělám ilustrace na zakázku pro různé klienty. Nejaktuálnější je můj projekt pro Billa Panagoulease z firmy DiscreetFX pro jeho dokumentární film "Oil Change"

pozn. pecaN : tak tohle jsou mi teda věci, Amigisti dělají naučné dokumenty:-) "Oil Change"by se dalo přeložit jako "Výměna oleje", ale ono to asi bude mít nějaký hlubší význam, protože dle informací, které jsem zjistil, se jedná o dokument o škodlivosti nenasycených tuků! Autoři doslova píší, že je to "Zabiják ve vašem jídle!". Film měl vyjít v roce 2008 ale když nakliknete odkaz pod článkem, uvidíte jen obrázek koblihy a nějakého legračního pána (samozřejmě od Erica:-))) a jinak nic, tak uvidíme... já osobně se tohohle filmu už nemůžu dočkat:-)))


Uvažoval jsi někdy o úplně novém kresleném seriálku s úplně novými charaktery?

Tak to opravdu ne! Sabrina Online je z větší části hobby projekt a vložil jsem do tvorby postav a světa, v němž žijí, tolik práce... Nemyslím si, že bych měl začínat znova úplně od začátku.


Vytvořil jsi nějaké postavičky pro DiscreetFX. Mohl bys nám je popsat?

Jejda, myslím že těch je poněkud mnoho na to, abych je tady teď vypočítával. Většina softwarových produktů firmy DiscreetFX a jejich balení má nějakého mnou vytvořeného "plakátového maskota". Z těch známějších bych zmínil třeba AmiZillu - plakátová dívka, verze Godzilly, kterou jsem vytvořil pro bounty projekt portu browseru Mozilla na Amigu, MorphOS a AROS. Mám rád projekty firmy DiscreetFX, protože mi dávají možnost být kreativní a vyzkoušet mnoho různých nápadů a technik.


Pokud by si u tebe někdo chtěl objednat vytvoření nějakých kreseb, jak tě může nejlépe kontaktovat?

Nejjednodušší způsob je napsat mi na ericschwartz@woh.rr.com

pozn. pecaN : Tak tahle adresa je opravdu nějaká podivná, když jsem pročítal různé materiály o Ericovi taxem všude viděl mail erics@coax.net, takže bych spíš psal na něj... ale nedělejte si moc naděje, Eric upřímně přiznává, že je mistr světa v neodpovídaní na maily:-)


Vím, že zbožňuješ Transformers. Líbil se ti ten film z minulého roku? (teď už vlastně z předminulého:-) - pozn. pecaN)

Jojo, užil jsem si ho hodně, ačkoli jsem ho neviděl desetkrát a více jako někteří moji známí:-)


Chtěl bys na závěr ještě něco dodat?

Mým koníčkem je sbírání Transformers (což není žádné přeqapení) a taky rád pařím retro gamesy. Často hraju hry na Atari 2600 a 7800, na Pegasosu pod MAME smažím staré arkádovky. Další můj oblíbený kousek je Worms:Director's Cut - ty hraju fakt často. Zdravím všechny, Amiga forever! (a nemyslím tím jen ten emulační balík!)

Eric Schwartz



ODKAZY

E. Schwartz na Aminetu - Eric má vlastní adresář, je tam 92 animací, to MUSÍTE vidět!!

Still Alive pro AmigaOS a MorphOS - testoval jsem pod E-UAE, tam se nechytá, pod MorphOSem bezi samozrejme perfektne!Obcas se mi stalo, ze po spusteni dvojklikem hned preskocila az na zaverecne titulky. Pak je potreba bud restartovat nebo ji spustit ze Shellu
Still Alive na YouTube
Still Alive MP4 verze - ke stažení ze serveru www.amigafuture.de, je zde pod názvem AmigaTribute.mp4

Eric Schwartz website - v rekonstrukci...
Eric Schwartz Unofficial Website - neoficiální, ale o to suprovější webka Erica Schwartze!

Sabrina Online
Discreet FX
Oil Change
Cloanto


1999-2022 © Lukáš Stehlík (Luky)

ÚvodAmiga Klub Forever + Czech PowerPC User GroupBazarKomunitaOdkazyMail